Zeven gouden regels

Luisteren belangrijker dan praten, laat de ander eerst spreken
Als je een relatie met iemand wilt opbouwen laat je de ander tijdens het eerste geprek aan het woord. Dit zorgt ervoor dat je gesprekspartner je sneller vertrouwd. Tevens signaleer je sneller waar jij of jouw netwerk de gesprekpartner mee van dienst kan zijn.

Zorg dat je voldoende oogcontact maakt
Netwerken is niet voor iedereen gemakkelijk. Door voldoende oogcontact te maken tijdens een gesprek maakt dat jou integer en je komt intelligenter over op je gesprekspartner.

Overspoel de ander niet met uw verhalen
Zorg voor interactie tijdens het gesprek. Wanneer je tijdens het netwerken zoveel mogelijk over jezelf en/of bedrijf praat, zal de ander zich snel vervelen. Beter is om te luisteren en zo nu en dan te reageren door te antwoorden, goede vragen te stellen of relevante zaken te vertellen.

Houd je hand vrij
Het is belangrijk dat je je vrij kunt bewegen, zodat je (veel) handen kunt schudden. Daarom is het essensieel dat je niet bepakt en bezakt in de ruimte aanwezig bent. Hang je jas in de garderobe, zet een eventuele tas naast je neer en houd je handen vrij. Dit voorkomt dat je moet gaan jongleren als je iemand de hand wilt schudden.

Het oog wil ook wat
Jouw uiterlijk (kleding, eventuele accessoires en haardracht) is de indruk die je op iemand maakt. Kies daarom zorgvuldig je kleding e.d. uit als je naar een netwerkbijeenkomst gaat. Houd hierbij zoveel mogelijk rekening met de andere bezoekers. Is het een bijeenkomst waar iedereen netjes gekleed gaat, dan is beter om zelf ook hiervoor te kiezen. Draagt iedereen een spijkerbroek, kies dan zelf ook voor vrijetijdskleding.

Voor een elevator pitch krijg je maximaal één minuut, waarin je vertelt wie je bent en wat je de ander te bieden hebt. Dit is dus ook goed te gebruiken tijdens een gesprek. Het voorbereiden van een elevator pitch kan best lastig zijn, want wat vertel je wel en wat juist niet? Gebruik die ene minuut dus zorgvuldig, want één minuut is sneller voorbij dan je denkt, alhoewel je genoeg kunt vertellen. Het is de kunst je verhaal zo te vertellen dat het voor een ander direct duidelijk is wie je bent en wat je doet.

Omdat een elevator pitch een krachtig instrument is om te netwerken is het verstandig om dit goed onder de knie te krijgen. Wij raden daarom ook aan om de elevator pitch thuis een aantal maal voor de spiegel te oefenen. Immers oefening baart kunst! Door het oefenen (herhalen) zit je verhaal beter in je hoofd en kun je het op ieder moment vertellen. Hierdoor kom je zelfverzekerd over.

Ga niet met de gedachten dat je direct met opdrachten naar huis gaat naar een netwerkbijeenkomst toe! Netwerken is investeren in de toekomst. Het bouwen van een goede band neemt nu eenmaal tijd in beslag. Als je dit goed doet zul je hier in de toekomst zeker profijt van hebben. Hetzij door opdrachten, hetzij dat je je netwerk uitbreidt.

Zorg ervoor dat je regelmatig je relaties onderhoudt. Heb je een interessant persoon ontmoet maak dan een afspraak om verder te praten. Anders zijn mensen je namelijk snel vergeten. Hier geldt dus zeker des te vaker je voorbij komt je op het netvlies blijft bij de ander! Netwerken zorgt op langere termijn voor meer klanten, terwijl acquisitie voornamelijk op korte termijn zorgt voor meer klanten. Besteed dus aan beide aandacht.

Wees niet bang om netwerkcontacten te delen met de ander. Geven komt voor nemen.

Het beste is natuurlijk persoonlijk contact, maar dit betekent niet dat je je niet moet presenteren op Social Media. Kies de platformen waarop je actief wilt zijn zorgvuldig. Houdt hierbij wel rekening dat niet alle berichten geschikt zijn voor ieder platform en dat Social Media vluchtig is. Door slim gebruik te maken van online netwerken kun je veel (toekomstige) relaties bereiken in relatief weinig tijd. Daarnaast blijf je in beeld, zolang je mensen niet overlaadt met berichten, want dan zijn ze het snel zat.

LinkedIn is een belangrijk platform voor ondernemers. Maak hier ook op een juiste manier gebruik van. Maak alleen connectie met mensen die je echt kent en word lid van groepen die er voor jou toedoen. Hierdoor kun je actief deelnemen aan discussies die in de groepen worden gevoerd. Dit is waardevol, omdat je op deze manier je kennis kan delen en jouw naam bij je netwerk weer onder de aandacht wordt gebracht. Ze zien je weer.

Bij een professionele uitstraling hoort zeker een visitekaartje. Zorg dat je er voldoende bij je hebt als je een netwerkbijeenkomst bezoekt. Geef mensen niet zomaar een visitekaartje, maar doe dit heel bewust. Niet om het geven (lees jouw bedrijf bekend te maken), maar om contact te onderhouden. Daarom is het ontvangen van visitekaartjes nog belangrijker. Op die manier ben je in staat om met je relaties in contact te blijven. Je kan zelf het iniatief nemen in het contact en bent niet afhankelijk van de ander.

Stop sowieso altijd visitekaartjes bij je, want je kan zomaar iemand tegenkomen die je graag aan je netwerk wilt toevoegen. Je contactgegevens op een bierviltje moeten schrijven komt niet bepaald professioneel over.

Besteed dus zorg, tijd en geld aan je presentatie. Dit geldt voor alle uitingen. Of het nu gaat om het inrichten van Social Media, ontwikkelen van een huisstijl, ontwerpen website, visitekaartje enz.

Serieus netwerken begint door op tijd te komen. Dit betekent – het liefst – kort voor of bij aanvang van de bijeenkomst. Hierdoor kun je er nog meer uithalen. Je bent in staat om met de organisatie te spreken. Je kunt wellicht even een blik werpen op de naambadges, zodat je weet wie je mag verwachten. Aan de hand van deze informatie kun je aan de gastheer/gastvrouw vragen of die je wilt introduceren bij een bepaalde bezoeker.

Introduceer mensen
Als jou een concrete vraag gesteld wordt waar jij niet aan kan voldoen, wees dan zo elegant om mensen aan elkaar te koppelen. Mensen zullen dit waarderen en onthouden en dat zal jou ten goede komen. Hierdoor kom je sympathiek over en zullen ze eerder aan jou denken als zij een opdracht hebben of weten. Bij het zaken doen gaat het immers voor het grootste deel om de ‘gunfactor’! Je kunt nog zo kundig zijn als mensen je het niet gunnen zul je de opdracht ook niet krijgen.