Elevator pitch

“De term ‘elevator pitch’ – meestal afgekort tot simpelweg ‘pitch’ – verwijst naar de tijdsduur om enkele verdiepingen te stijgen of te dalen met de lift. In die tijdspanne – 30 seconden tot 2 minuten maximaal – moet je je hele verkooppraatje afgerond hebben: om wat het gaat, de sterke punten, de argumenten waarom het interessant is voor degene die je aanspreekt.”

Waarom is het handig om een elevator pitch te hebben (uit je hoofd te kennen)? Stel dat je onverwachts wordt voorgesteld aan een potentiële relatie en die vraagt wat je zoal doet en na een paar seconden bedenktijd is het enige wat je kunt uitbrengen: “Ja, eh, iets met…” Helaas, je hebt nu zeer waarschijnlijk jouw kans gemist. De ogen van je gesprekspartner zoeken al naar iemand anders om mee te praten. Het had ook heel anders kunnen lopen als je hem direct had kunnen uitleggen wie je bent en wat je doet.

De elevator pitch kan van pas komen in de meest uiteenlopende situaties. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een congres of seminar, op feestjes, in de pauze van een theatervoorstelling of tijdens een netwerkbijeenkomst. Met de juiste voorbereiding heb je altijd een vloeiend en passend antwoord paraat.

Begin de elevator pitch met een sprankelende binnenkomer om de aandacht van je gesprekspartner te trekken. Vervolgens vertel je wie je bent, waar je voor staat en wat je kracht is. Spreek enthousiast en overtuigend, want als jij niet in jezelf gelooft doet niemand het. De basis van iedere elevator pitch is zelfkennis. Je kunt niet aan iemand vertellen wat je wilt als je dat zelf niet weet. Weten wat je kan en wilt!

Het is de bedoeling dat je jouw verhaal in ongeveer twee minuten kunt vertellen. Dit betekent dat je tweehonderd tot driehonderd woorden hebt. Een korte, krachtige presentatie geven is lastig en vergt veel voorbereiding en oefening. Zet verschillende versies op papier, slaap er een nachtje over en oefen voor een persoon of spiegel. Ga je helemaal voor safe, kun je ook nog voor een groep vrienden oefenen.

Bedenk bij ieder onderdeel een aantal goede zinnen. En verzamel ook openingszinnen en manieren om af te sluiten. Onderstaande onderwerpen kunnen in een pitch aan bod komen:

- studie en opleiding;
- werkervaring;
- speciale vaardigheden;
- geslaagde projecten;
- je manier van werken;
- specialist of generalist;
- wat voor jou belangrijk is;
- wat je wilt bereiken;
- jouw unieke kenmerken.

Zorg ervoor dat je elevator pitch overeenkomt met het beeld dat je van jezelf wilt geven. Het is een manier om jezelf te verkopen, maar moet wel een realistisch beeld van jezelf zijn. Een ander moet jou daar wel in herkennen.

Open Coffee Dronten biedt ondernemers de ruimte om te pitchen op de ‘zeepkist’ tijdens een bijeenkomst.

Spelregels
- Een pitch mag maximaal 2 minuten duren.
- Vooraf aanmelden is verplicht.
- Geen gebruik van hulpmiddelen, anders dan geluid.

Aanmelden voor de ‘Zeepkist’
Vul onderstaand formulier in om een pitch aan te melden.

Voornaam: (verplicht)

Achternaam: (verplicht)

Bedrijfsnaam: (verplicht)

E-mailadres: (verplicht)

Onderwerp: (verplicht)

Korte inhoud: (verplicht)

Gewenste datum voor pitch: (verplicht)

Als je de inhoud van je pitch aan Open Coffee Dronten stuurt wordt deze verwerkt in de blog en/of rondgestuurd aan de vrienden.

 

Presentatie geven

Open Coffee Dronten streeft er naar om regelmatig presentaties te houden over actuele onderwerpen die voor een ieder interessant kunnen zijn. Onderwerpen die ondernemers kunnen helpen. Denk hierbij aan tools, wet- en regelgeving, technieken. Heb je hier een idee voor of wil je zelf een presentatie geven neem dan contact met ons op via het formulier onder aan deze pagina.

Ongeacht het doel, publiek of situatie, iedere presentatie bestaat uit drie onderdelen: een inleiding, het onderwerp en een slot.

Zoals in veel situaties is ook bij een presentatie de eerste indruk belangrijk. Een goede inleiding is dan ook de basis voor een succesvolle presentatie. Vertel kort en krachtig:
- wie je bent;
- wat je gaat vertellen;
- wanneer het publiek vragen kan stellen.

Begin een presentatie niet met veelgebruikte zinnen als: “Ik hou het kort” of “Ik ben gevraagd om jullie iets uit te leggen over…”. Maak in plaats hiervan gebruik van een originele opening. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een anekdote of een actuele gebeurtenis.

Dit deel bevat de boodschap van een presentatie. Het is dan ook van belang om hoofd- en bijzaken te onderscheiden zodat het publiek jouw verhaal goed kan volgen. Herhaal de belangrijkste informatie een paar keer in iets andere bewoordingen en geef voorbeelden. De kracht van herhalen. Dit werkt verhelderend en zo kan het publiek de hoofdpunten beter onthouden.

Bij presentaties wordt vaak gebruik gemaakt van het programma Powerpoint. Met dit programma kun je gemakkelijk presentaties maken die je als ondersteuning van een presentatie kan gebruiken. Houd bij het maken rekening met de volgende zaken:
- Als de lettergrootte te klein is kan dit zorgen voor irritaties bij het publiek.
- Gebruik niet teveel tekst op één sheet. Daardoor is de presentatie lastig te volgen. Mensen willen dan de tekst lezen en horen jouw verhaal niet.
- Voorkom ingewikkelde schema’s, maar gebruik alleen tabellen en grafieken die het publiek makkelijk en snel kunnen doorgronden.

De laatste zinnen van een presentatie blijven vaak het langst hangen. Het is dus zaak om jouw boodschap aan het einde van de presentatie kort en krachtig te verwoorden, zoals bijvoorbeeld in een slogan. Met een afsluiting als ‘en dan wil ik u nu nog slechts bedanken voor uw tijd’, gooi je als spreker je eigen glazen in.

Spelregels
- Een presentatie mag maximaal 15 minuten duren.
- Vooraf aanmelden is verplicht.
- Gebruik van hulpmiddelen anders dan geluid is mogelijk (wel vooraf melden).

Als je de inhoud van de presentatie aan Open Coffee Dronten stuurt wordt deze verwerkt in de blog en/of rondgestuurd aan de vrienden.

Vul onderstaand formulier in om een presentatie aan te melden.

Voornaam: (verplicht)

Achternaam: (verplicht)

Bedrijfsnaam: (verplicht)

E-mailadres: (verplicht)

Onderwerp: (verplicht)

Korte inhoud: (verplicht)

Gewenste datum voor presentatie: (verplicht)


Wij hopen je hiermee een aantal handvatten gegeven te hebben en wensen jou veel succes met je voorbereiding.